Winkeldiefstal is dagelijkse kost voor sommige winkeliers aan de Rotterdamse Schiedamseweg in Delfshaven. Bij de supermarkt bijvoorbeeld, wordt soms wel 5 keer per dag wat gestolen. In het verleden verscheen de politie regelmatig pas laat na een melding en moest de winkelier de dief soms tot maar liefst 2 uur in zijn winkel houden in afwachting van de politie. Daarover bestond een boel onvrede onder de winkeliers. De winkeldieven vormen een bont gezelschap: buurtbewoners die het geluk niet aan hun kant hebben, draaideurboeven, Oost-Europeanen, verwarden, verslaafden. Winkeldieven ‘shoppen’ vaak in verschillende winkels achter elkaar. In het verleden wisten de winkeliers van de Schiedamseweg niet van elkaar dat er een dief actief was, waardoor deze op diverse plekken achter elkaar kon toeslaan. Immers, hij heeft keuze uit 115 winkels.
Abdel Bouchibti is als projectleider Economische Aanpak Schiedamseweg in Rotterdam betrokken bij het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO), een samenwerkingsverband tussen gemeente, politie, stadstoezicht, stadsbeheer, ondernemers en pandeigenaren. Een van de belangrijkste agendapunten is de aanpak van winkeldiefstallen. “We hebben een KVO-traject als kapstok gebruikt om alle partijen te betrekken rondom winkeldiefstal”, aldus Bouchibti. Zo’n 80 procent van de winkeliers doet mee aan het KVO-traject op de Schiedamseweg. In eerste instantie zijn er afspraken gemaakt met de politie over hoe snel ze ter plaatse zijn na een melding en er is een groepsapp in gebruik genomen waarin zoveel mogelijk winkeliers zijn betrokken.
Via de groepsapp die anderhalf jaar geleden in gebruik werd genomen, in de aanloop naar de invoering van het collectief winkelverbod op de Schiedamseweg, konden politie en winkeliers informatie met elkaar delen. Een waarschuwing dat iemand had gestolen, dat er vals geld rondging, een melding over een agressieve klant of een vandaal. Met een foto erbij van degene die schuldig was aan het incident, zodat de andere winkeliers hem konden herkennen. “Die persoon was dan ook wel echt aangehouden en er was bewezen dat hij het gedaan had”, benadrukt Bouchibti.
‘Op het moment dat het echt uit de hand loopt, kunnen de winkeliers handhaven’
De appgroep wordt nog steeds gebruikt om snel informatie met elkaar uit te wisselen. In de beginperiode kwam het soms voor dat boze winkeliers privacygevoelige informatie deelden via de app. Daar zijn nu richtlijnen voor ingevoerd. Het is immers niet de bedoeling om wie dan ook aan de digitale schandpaal te nagelen. Het CCV biedt de winkeliers een modelprotocol, goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Voor de registratie van privacygevoelige gegevens die samenhangen met de winkelverboden, gaat de Schiedamseweg binnenkort gebruikmaken van het online registratiesysteem dat het CCV aanbiedt.
Ieder kwartaal vindt er een KVO-overleg plaats, waar de deelnemende winkeliers, gemeente, politie en Openbaar Ministerie met elkaar zoeken naar een geschikte manier om veelplegers en overlastveroorzakers aan te pakken. Daar worden de specifieke gevallen van opgelegde winkelverboden overigens niet besproken. Dat gebeurt tussentijds in kleinere kring, met de direct betrokken winkeliers. Aan de Schiedamseweg gaat het overigens vooralsnog om winkelverboden voor een enkele winkel. “Een collectief winkelverbod, de toegang ontzeggen tot alle aangesloten winkels, is een uiterst middel dat we nog niet in de volle breedte hebben uitgevoerd”, zegt Bouchibti. Hij is ervan overtuigd dat het collectief winkelverbod de winkeliers een juridisch instrument in handen geeft. “Op het moment dat het echt uit de hand loopt, kunnen de winkeliers handhaven.”
Op de Schiedamseweg wordt het probleem van winkeldiefstal ook vanuit een sociaal oogpunt bekeken, want aan dit probleem liggen vaak schrijnende omstandigheden ten grondslag. Als de mensen die veel vergrijpen plegen een beetje op het rechte spoor worden gezet, dan zullen zij minder ongeregeldheden veroorzaken. Er is ook samenwerking met stadsmariniers, jongerenwerkers en buurtvaders. Bijvoorbeeld als er een vermoeden is van opgestapelde problemen rondom een jongere die een delict heeft gepleegd.
‘Het collectief winkelverbod is een uiterst redmiddel om iemand de winkelstraat uit te krijgen’
Een van de ingewikkeldheden is de diversiteit van de veelplegers, legt Bouchibti uit. “De ene keer betreft het Oost-Europeanen, een andere keer een verslaafde en ik ken ook iemand die meerdere keren per dag beweert dat hij de vierde is in de rij bij de Jumbo, waardoor hij zijn boodschappen gratis mag meenemen.” Aan de Schiedamseweg worden verschillende aanpakken naast elkaar gebruikt. Van de SODA-aanpak (Serviceorganisatie Directe Aansprakelijkheidsstelling), waarbij een winkeldief de rekening krijgt, tot aan profilering, waarbij winkelbezoekers van wie het vermoeden bestaat dat ze een diefstal kunnen gaan plegen, vriendelijk worden begroet, zodat zij weten dat ze worden opgemerkt.
“Het probleem van winkeldiefstal is lastig, hoor,” besluit Bouchibti, “De Schiedamseweg is het kloppend winkelhart van Delfshaven, we trekken een groot publiek. Winkeliers willen gewoon hun winkel runnen en niet voor politieagent spelen. Het collectief winkelverbod is een uiterst redmiddel om iemand de winkelstraat uit te krijgen, zodat een winkeldief niet meer zijn gang kan gaan.” <<
Collectief winkelverbod Om winkeliers te helpen om notoire winkeldieven en overlastgevers gezamenlijk aan te pakken, heeft het CCV een collectief winkelverbod ontwikkeld. Dat wordt ingezet binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Ondernemers, gemeente, politie en brandweer werken daarin structureel samen om de veiligheid in winkelgebieden en bedrijventerreinen te vergroten. Het CCV is eigenaar van het KVO en begeleidt winkelgebieden bij het behalen van het keurmerk. Ondernemers kunnen aan de slag met een modelprotocol en een registratiesysteem, om de winkelverboden in vast te leggen. Beide zijn ontwikkeld door het CCV. Met een sticker op de winkelruit laten winkeliers weten dat zij meedoen met het collectief winkelverbod in hun winkelgebied. |
Meer weten over het Collectief Winkelverbod? Neem contact op met CCV-adviseur Miriam van Etten, via e-mail: miriam.vanetten(at)hetccv.nl, of telefoon: 06 10 445 647.